Panel Menu
     Poniżej prezentowany jest rysunek obrazujący efektywność zapłonu w przypadku świecy standardowej i świecy strumieniowej (sześcio-otworkowej). Średnica cylindra 80 mm, czas 2x - czyli czas w jakim czoło płomienia przy danym ciśnieniu i temperaturze pokonało dystans 20 mm. W przypadku świec standardowych objętych jest płomieniem obszar o kształcie zbliżonym do walca o średnicy 40 mm i około 25-cio procentowym stosunku do objętości komory spalania. W przypadku świec strumieniowych V4 o wysokości komory świecy 10 mm, w czasie 2x całość ładunku we wnętrzu komory świecy objęta jest płomieniem a przyrost ciśnienia i temperatury wyrzuca poprzez otworki strumienie gazy zapłonowe inicjując zapłon w komorze spalania silnika. Przy założeniu, że w czasie 2x strumienie zapłonowe pokonają dystans 40 mm zapłonowi ulegnie obszar o gwieździstym kształcie stanowiącym objętość o około 50-cio procentowym stosunku do objętości komory spalania.
      Efektywniejsze spalanie dla świec strumieniowych ( B-C-E ) w funkcji kąta obrotu wału korbowego sprawia, że w porównaniu do spalania na świecach tradycyjnych ( B-D-E ), spala się więcej węglowodorów, wydziela się więcej ciepła czego skutkiem jest wyższe ciśnienie gazów i tym samym wyższa siła oddziałuje na denko tłoka. Ponadto im wcześniej wydzieli się ciepło zwiększające prędkość drgania cząsteczek gazu, tym efektywniej drgające cząsteczki gazu oddają swoją energię na przesuwający się ku DMP tłok silnika, zjawisko to tłumaczy „Termodynamiczna teoria zmiennych prędkości cząsteczek gazu” http://www.virp2.pl/zamiana-ciepla.html .

Idea strumieniowej świecy zapłonowej.

  Strumieniowe świece zapłonowe cechują się:
- Oszczędnością paliwa do 15%
(w przypadku standardowych ustawień mapy zapłonu).
- Przewidywaną oszczędnością paliwa do 30%
(w przypadku dedykowanej mapy zapłonu).
- Poprawą dynamiki auta (podniesienie mocy o około 5-10 %).
- Redukcją zanieczyszczeń do środowiska.
- Zwiększeniem żywotności silnika.
    Strumieniowa świeca zapłonowa, jest rozwiązaniem pozwalającym w znaczącym stopniu przyśpieszyć efektywność spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w funkcji kąta obrotu wału korbowego, co pozwola znacząco zmniejszyć zużycie paliwa podnosząc moc silnika a także poprzez efektywniejsze wykorzystanie ciepła (zamienionego na pracę mechaniczną), pozwala obniżyć średnią temperaturę i ciśnienie spalin co skutkuje podniesieniem żywotności silnika.
     Świeca według wynalazku została opracowana tak, aby mogła być stosowana w silnikach DOHC z centralnie umieszczonym względem cylindra otworem montażowym świecy, jak również w silnikach SOHC z umieszczonym z boku względem cylindra otworem montażowym świecy.
     Poniżej prezentowany jest rysunek obrazujący efektywność zapłonu w przypadku świecy standardowej i świecy strumieniowej (sześcio-otworkowej). Średnica cylindra 80 mm, czas 1x - czyli czas w jakim czoło płomienia przy danym ciśnieniu i temperaturze pokonało dystans 10 mm. W przypadku świec standardowych objętych jest płomieniem obszar o kształcie zbliżonym do walca o średnicy 20 mm i około 6-cio procentowym stosunku do objętości komory spalania. W przypadku świec strumieniowych V4 o wysokości komory świecy 10 mm, w czasie 1x całość ładunku we wnętrzu komory świecy objęta jest płomieniem a przyrost ciśnienia i temperatury wyrzuca poprzez otworki strumienie gazy zapłonowe inicjujące zapłon w komorze spalania silnika. Przy założeniu, że w czasie 1x strumienie zapłonowe pokonają dystans 33 mm zapłonowi ulegnie obszar o gwieździstym kształcie stanowiącym objętość o około 12-to procentowym stosunku do objętości komory spalania.
      W punkcie ( E ) następuje zrównanie ciśnienia gazów, przy czym gazy w silniku pracującym na tradycyjnych świecach zawierają w tym momencie więcej niespalonych węglowodorów, które dopalają się w dalszej fazie suwu pracy ( E-F ). Dlatego też w silniku pracującym na świecach strumieniowych, obserwuje się wyższy spadek ciśnienia na odcinku ( E-G ), skutkiem czego w chwili otwarcia kanałów wylotowych ciśnienie i temperatura spalin są niższe, co jest ogromnym atutem dla świec strumieniowych, gdyż niższe ciśnienie pod grzybkiem zaworu wylotowego, zmniejsz niezbędną do otwarcia kanału wylotowego siłę nacisku na zawór, i tym samym w mniejszym stopniu obciąża pasek rozrządu, skutkując jego większą niezawodnością. (Przy czym, pasek rozrządu należy wymieniać według zaleceń producenta, a stosując świece strumieniowe, otrzymujemy większą pewność, że element ten nas nie zawiedzie).
      Kolejną korzyścią niższego ciśnienia i temperatury na odcinku ( E-G ) przy stosowaniu świec strumieniowych, jest generowanie przez silnik mniejszej ilości tlenków azotu.
      Dodatkowo niższa temperatura spalin w mniejszym stopniu obciąża termicznie zawory kanałów wylotowych.
Strumieniowe świece zapłonowe to zapoczątkowana w Polsce rewolucja w motoryzacji na skalę światową !!!
Copyright © 2018-2023 by "Radosław Pełka" • Wszystkie Prawa Zastrzeżone • polityka plików cookies  •
Strona wynalazcy - www.virp2.pl